Zabývá se tématy – teorie občanské společnosti, celoživotní učení a třetí sektor, reprodukce sociální nerovnosti, zpracování témat identity, diverzity a diskriminace. Dále se zajímá o srovnání kulturu a učení organizací – třetího sektoru i dalších. Kromě toho jí zajímá také moderní historie.
Na základě více než 15-ti leté aktivní zkušenosti z organizací občanské společnosti jako dobrovolník i zaměstnanec, včetně multilaterálních sítí, se snaží propojovat teorii a praxi.
Alena Košák Felcmanová vystudovala Studia občanské společnosti na Fakultě humanitních studií UK, (2013 – 2018, Ph.D.). Magisterské studium absolvovala na Humboldt Universität zu Berlin, v oboru Vzdělávání dospělých/ celoživotní vzdělávání (2008 – 2011, M.A.), bakalářské studium absolvovala na Fakultě sociálních věd UK v oboru Mezinárodní teritoriální studia (2005 – 2008, Bc.).
Pracovala v Centrum pro integraci cizinců, o.s. a Člověku v tísni, o.p.s., předtím se dobrovolně angažovala v Česko-německém fóru mládeže a dalších menších organizacích, věnujících se česko-německé výměně a vzdělávání.
Kromě činnosti na fakultě se věnuje rozvoji metody Persona Dolls, a vedení seminářů a tréninků v oblasti práce s identitou a diverzitou.
Felcmanová, A. (2018). Sociokulturní diverzita organizací ve vzdělávání. Sociální pedagogika/Social Education, 6(1), 28–46.
Moree, D., Vávrová, T., a Felcmanová, A. (2017). Blue or Red? Why Do Categories Attract? The Urban Review, 49(3), 498–509.
Felcmanová, A. (2016) Teachers as Mighty Stakeholders? (Dis) empowering Moments during Advancement of ‘Inclusion’Policies in Education Pedagogicka Orientace, 26(4), 631.
Felcmanová, Alena a kol. (2015) Persona Dolls – panenky s osobností. Jak rozvíjet prosociální postoje dětí. Praha: Člověk v tísni, o. p. s., ISBN 978-80-87456-62
Felcmanová, Alena, Randa, Jana.(2014) Objevování. Sbírka inspirací z přístupu anti-bias. Brno: Asociace středoškolských klubů České republiky. ISBN 978-80-88043-09
Felcmanová , A., Čáp. D, Titěrová K., Vávrová P. (2013) Rodiče - nečekaní spojenci. Jak rozvíjet partnerský dialog mezi školou a rodinou. Vydal Člověk v tísni, vzdělávací program Varianty. Praha. ISBN 978-80-87456-45-3
Felcmanová, A., & Smejkalová, K. (2005). Informace o studiu v SRN. Plzeň: Tandem, Česko-německé fórum mládeže, 2005.
Přednášková a pedagogická činnosti
Konference
Aktivní příspěvek na konferenci European Conference on Educational Research, EERA, Bolzano (Bolzano, 4. – 7. 9. 2018).
"Building a Learning Community Through Group
Reflection: Establishing Conditions in a Transforming Educational System." (Felcmanová A., Kargerová Poche, J.)
“If Parents Care….” – Intersections,Unreflected Expectations and Preconditions for School Success" (Felcmanová, A.)
Aktivní příspěvek na konferenci The European Conference on Educational Research (Copenhagen: 21.08-25.08.2017).
(Dis) Empowered Stakeholders - Advancement of "Inclusion" educational policies in the Czech Republic (FELCMANOVÁ A.)
Aktivní příspěvek na konferenci No Quality without Equality in ECEC -
DECET – conference, 4 and 5 June 2015, Newman University, Birmingham UK.
Mandated inclusion? How inclusive is the process of inclusion policy in Czech Republic? (FELCMANOVÁ A.)
Lektorská činnost od roku 2007
Témata
- Interkulturní vzdělávání
- Anti-bias
- Identita
- Předsudky
- Nerovnost
- Diskriminace
- Filozofie pro děti – P4C
- Persona Dolls
- Badatelství ve společenských vědách pro ZŠ a SŠ
dobrovolnictví
lidská práva
cíle udržitelného rozvoje
odpovědný přístup ke společnosti
právo pro OOS
sociální inovace
sociální podnikání
environmentální aktivity
společenská odpovědnost firem
řízení lidských zdrojů a další
Univerzita Karlova
Fakulta humanitních studií
Studia občanské společnosti
Pátkova 2137/5
182 00 Praha 8 - Libeň
e-mail:
tel: +420 224 271 448
Garantka studijního programu.: