Krátce
Marie Dohnalová vystudovala Vysokou školu ekonomickou, další vzdělání má sociologické. Připravila magisterský obor Studia občanského sektoru (rok 2000) jako jediný takový v ČR a založila Katedru studií občanské společnosti na FHS UK, kterou devět let vedla. Je garantkou tohoto oboru. Vedla desítky diplomových prací, spolupřipravila k akreditaci doktorský program Studia občanského sektoru.
Je členkou Vědecké rady FHS UK a Rady Výzkumného ústavu práce a sociálních věcí, v.v.i.
Zabývá se organizovanou občanskou společností a sociálně ekonomickou tematikou, patří mezi přední české experty pro téma sociální ekonomiky a sociálního podnikání. Je autorkou pěti monografií (Sociální ekonomika v evropském kontextu, Sociální ekonomika – vybrané otázky, Sociální plánování a rozvoj ekonomiky, Ekonomie pro každý den, Antropologie občanské společnosti), spoluautorkou dalších textů (Občanská společnost, Občanský sektor, Sociální ekonomika aj.), studií a statí.
Byla řešitelkou nebo spoluřešitelkou projektů GAČR, FRVŠ a projektů financovaných ESF, MŠMT, Národohospodářským ústavem Josefa Hlávky, řešitelkou tématu Lidská práva v občanském sektoru v rámci výzkumného záměru FHS UK.
Členka Rady vlády pro nestátní neziskové organizace, oborových rad doktorského studia na FHS a FSV UK, pracovní skupiny akreditační komise MŠMT. Členka redakční rady časopisu Int. J. Pluralism and Economics Education, časopisu Fórum sociální politiky, nakladatelství VeRBuM. Členka Association for Social Economics, International Society for Third-Sector Research. Byla místopředsedkyní správní rady nadace, obecně prospěšné společnosti a založila občanské sdružení.
V čem je význam oboru Studia občanské sektoru?
"Studium občanského sektoru umožní nejen poznat, ale porozumět aktivitám ve veřejném prostoru. Uvědomuji si mnoho témat, o kterých se ve společnosti málo hovoří, a kterým se studenti na katedře mohou věnovat. V posledních letech se zaměřuji na sociálně-ekonomické aspekty organizací občanské společnosti, na hledání možností vykonávat ekonomické činnosti a zvyšovat svoji roli v místním měřítku. Nové téma je sociální marketing a společenská odpovědnost firem."