Divadlo utlačovaných ****************************************************************************************** * Divadlo utlačovaných ****************************************************************************************** „Pokud se herec může stát nemocným člověkem, může se i nemocný člověk stát naopak zdravým říká Augusto Boal – zakladatel metody divadla utlačovaných ve své knize The Rainbow of Des utlačovaných je o proměně – o poukazování na to, co ve společnosti nefunguje a společném h alternativ. Je o setkávání lidí, kteří by se možná jinak nesetkali a dialogu, který by měl případě vést i k reálným změnám v reálném světě – byť třeba jen malým a dílčím. ****************************************************************************************** * Augusto Boal a divadlo utlačovaných ****************************************************************************************** Metodu založil v 70. letech 20. stolení brazilský dramatik a režisér Augusto Boal. Cesta k vytvoření však nebyla nijak přímočará. Boal chtěl dělat především divadlo, což se mu po mn peripetiích a navzdory rodičům, kteří z něj chtěli mít chemika, nakonec podařilo. Boal byl citlivý na sociální otázky ve společnosti – snad i díky tomu, že vyrostl sice ve stabilníc skromných podmínkách. Jak vzpomíná ve svém životopise, když režíroval hry, které byly o normálních lidech, připa že v divadle tyto příběhy hrají herci ze střední třídy pro diváky ze střední třídy, ale ti byly, se v divadle neukázali (Boal, 2001). „Kde jsou lidé“ – začal si klást otázku a proto všeho důsledný, začal se svým ansámblem z divadla Arena v Sao Paulo vyrážet na venkov. Při o dialog prostřednictvím divadla docházelo k celé řadě situací, v rámci kterých se postupn divadla utlačovaných tak, jak ji známe dnes (Boal, 2001).Ani životní cesta Augusta Boala n V Brazilii působil v době turbulentních změn, byl vězněn, z vězení se mu nakonec podařilo musel do exilu do Francie, kde metodu dále rozvíjel pro ty, kteří žijí sice v bohatších, č šťastnějších částech světa. Z původní metody se začaly odvíjet odnože, jako např. legislat nebo tzv. duha touhy, což je právě terapeuticky zaměřené divadlo pro lidi, kteří zažívají vnější útlak (Boal, 1995). Po uklidnění společenské situace se Augusto Boal vrátil zpět do Brazílie, kde dokonce půso zastupitelstvu a tak vznikla další odnož divadla utlačovaných – tzv. legislativní divadlo. základě veřejné divadelní analýzy konkrétních situací ve spolupráci s právníky navrhují le které jsou následně uváděny v život a měly by tedy podstatně více sloužit běžným lidem (Sa Metoda se začala šířit a v dnešní době existuje celá řada různých center divadla utlačovan světě. V našem kontextu máme relativně blízko centrum Kuringa v Berlíně2 nebo Cardboard Ci Londýně3 . ****************************************************************************************** * Co je divadlo utlačovaných ****************************************************************************************** Divadlo utlačovaných je metoda, ve které se z běžných lidí stávají protagonisté divadelní vypráví své příběhy a to výlučně jejich optikou. Práce se skupinou je intenzivní proces, k celou řadu postupů. Členové skupiny – ne-herci – nejprve pomocí celé řady cvičení znovu ak vlastního těla vyprávět příběhy. Nikoli imitovat příběhy jiných, ale vyprávět ty vlastní. krunýře, které jako děti neměli a které jim postupně v různých útlakových situacích nasadi tak se učí znovu říct a ukázat, jak to vypadá, když je něco slané, když mi něco nechutná n když na mě někdo křičí nebo žaluje. Vedle her a cvičení, které vedou k takovém „probuzení“ skupiny paralelně prozkoumávají zážitky nespravedlnosti nebo útlaku, který zažívali a kter přivedl. Z těchto stavebních kamenů postupně vzniká příběh, který není kopií příběhů nikoh zároveň reprezentuje téma, které si skupina zvolí autenticky, protože věrně vychází z jedn situací (Boal, 1979; Boal, 1992). Když je divadelní představení hotové, hraje se před diváky a to s cílem jednak ukázal očim téma, ale také proto, že cílem není jen samotné vyprávění příběhů, ale především iniciován fázi se říká divadlo fórum. Po skončení divadelního představení jsou tak diváci zváni mode jokerem k tomu, aby do příběhu aktivně vstupovali, navrhovali změny a přímo je zkoušeli v scénách nebo dokonce vytvářeli scény nové. Tak jako se z obyčejných lidí stávají ne-herci, diváků stávají ne-diváci. Divadlo utlačovaných totiž boří hráz mezi jevištěm a hledištěm. se stávají aktéry v hledání možností změny v situacích, které se často jeví jako beznadějn Zdroj: Archiv divadla Dvě na třetí, představení „Odchodem to nekončí“ *========================================================================================= * Divadlo fórum *========================================================================================= V některých kontextech je možné najít také interaktivní formu divadla, které se říká divad se o formát, kdy diváci vstupují do již hotového divadelního představení a snaží se ho změ U divadla fórum na rozdíl od divadla utlačovaných může ale divadelní představení tvořit na herců, která se rozhodne oslovit nějaké společensky významné téma, představení ale nutně n kterých se téma dotýká, a jsou ve společnosti jeho nositeli. Můžeme tedy říct, že divadlo divadla utlačovaných jako jedna z jeho fází, kdy se hotové představení hraje před diváky. fórum není automaticky divadlem utlačovaných. Primárně totiž záleží na tom, kdo představen fóru vytváří, čí hlas ve společnosti představuje. ****************************************************************************************** * Divadlo a výzkum marginalizace a diskriminace ****************************************************************************************** Divadlo utlačovaných se tak postupně během let stalo jednou z metod sociálního divadla a d potenciálu generovat i hlubokou znalost o životě společnosti, přitahuje i pozornost výzkum spojováno především s metodami akčního a participačího výzkumu (Schroeter, 2013; Marín, 20 postupně se začaly objevovat i další snahy divadlo uchopit výzkumně tak, aby znalosti a zk jak v příbězích ne-herců, tak ale i ne-diváků nezapadly, ale mohly být dále využívány k di společenských tématech (Moree, Vavrova, Felcmanová, 2017; Moree, Benyovszky, 2019). Divadlo utlačovaných dnes najdeme na různých místech. Existují univerzity, které pomocí té pracovat se studenty (Christensen, 2014; Desai, 2017; Giesler, 2017; Stahl, 2018), uskupen pokoušejí o oslovení tématu marginalizace – např. společně s lidmi bez domova (Wrentschur, které zažily sexuální násilí (Clar, 2009; Christensen, 2014) nebo s lidmi z menšinového pr D., Vávrová, T. & Felcmanová, A., 2017). Zdroj: Archiv divadla Dvě na třetí, představení „Matka“ ****************************************************************************************** * Divadlo utlačovaných v České republice ****************************************************************************************** V České republice představila metodu Lenka Remsová, která se metodě řadu let také intenziv Masarykově univerzitě v Brně založila Kabinet divadla utlačovaných4. V roce 2012 uspořádala Fakulta humanitních studií ve spolupráci s Britskou radou první výc moderátory – jokery divadelních skupin vedený odborníky z Cardboard Citizens v Londýně. Od rozšířilo množství skupin, které pomocí divadla utlačovaných dále pracují. V nepravidelnýc společně pořádají Festival divadla utlačovaných Divufest, vznikla publikace Divadlem ke zm Další univerzitou, která se rozhodla vzít metodu divadla utlačovaných pod svá křídla je i humanitních studií Univerzity Karlovy, pod kterou právě od zmiňovaného roku 2012 existuje Dvě na třetí5. Za posledních deset let vytvořilo více než dvacet divadelních představení a především na to, aby se ve skupinách potkávali různí lidé, kteří jsou shromážděni kolem zp tématu. Téma rasismu tak opakovaně vytvářela skupina složená z romských i ne-romských účas krizi se věnovala skupina, kde byli jak studentští dobrovolníci, tak sociální pracovníci a zkušeností uprchlictví apod. Divadlo Dvě na třetí oslovuje i velmi citlivá a kontroverzní např. sexuální zneužívání od učitele (představení Deka) nebo domácí násilí (představení Od nekončí). Práci divadla Dvě na třetí představuje také dokumentární film Rozálie Kohoutové6 ****************************************************************************************** * Divadlo utlačovaných a studia občanské společnosti ****************************************************************************************** S touto metodou se mohou seznámit i studenti oboru Studia občanské společnosti. Každý rok semestru nabízena metoda jako volitelný kurz, kde se studenti propojí vždy s nějakou skupi univerzitní prostředí – nejčastěji s klienty nějakých neziskových organizací. V takto smíš vznikají představení, která na dané téma nahlíží z více úhlů pohledu. V roce 2021 takto na představení s organizací META s názvem „Žij tam dobře“ a „Den podle Julie“. Zdroj: Archiv divadla Dvě na třetí, představení „Žij tam dobře“ ****************************************************************************************** * Limity a výzvy ****************************************************************************************** Kromě velkého potenciálu má metoda samozřejmě také celou řadu limitů. Je náročná z hledisk představení vzniká několik desítek hodin, tak i velmi citlivá z hlediska etiky – jak praco kteří mají za sebou tak těžké osudy, jak vyprávět jejich příběh tak, aby to pro ně samotné vedlo spíše k posílení než k otevírání starých jizev, jak vést citlivý dialog s diváky. To klade samozřejmě velké nároky na vedoucí takových skupin i na jejich vzdělávání. Navzdo divadlo utlačovaných jednou z cest, jak dávat ve společnosti hlas těm, kdo jsou bez hlasu. i Augusto Boal: „V době, kdy se z tolika jistot staly nejistoty, kdy tolik snů vybledlo na nadějí se změnilo v beznaděj, v době, kdy žijeme v obrovském zmatku, plni pochybnosti, věř kdy dřív je právě teď čas na divadlo, jež bude pokládat ty pravé otázky v pravou chvíli. B a vyzvěme své obecenstvo, aby nám sdělilo, po čem touží. Ukažme jim alternativy. Doufejme, prosím, ať to netrvá příliš dlouho, dokážeme přesvědčit nebo donutit také vládu a politick udělali totéž – zeptali se nás, svého obecenstva, co by měli dělat, aby z tohoto světa uči se dá žít a být šťastný, místo toho, aby z něj vzniklo obrovské tržiště, kde prodáváme zbo duše. Ano, je to možné. Doufejme! Pracujme na tom!“ (Boal A. v Antikomplex, Divadlem ke zm texty, strana 93). ****************************************************************************************** * Autorka Dana Moree ****************************************************************************************** Mgr. Dana Moree, Dr. [ URL "https://ksos.fhs.cuni.cz/KOS-188.html"] zabývá se tématy, kter interkulturního soužití, jako jsou identita, kultura, procesy vyloučení, inkluze, kulturní konflikt. ****************************************************************************************** * O studijním programu ****************************************************************************************** Divadlo utlačovaných je jedním z povinně volitelných předmětů navazujícího magisterského s programu Studia občanské společnosti na fakultě humanitních studií Univerzity Karlovy.  Chcete se dozvědět víc o tom, co dělá občanská společnost u nás i ve světe? Studia občansk nabízí prostor pro propojování teorie i praxe. Dozvíte se, jak organizace občanské společn ekonomiky fungují, jakým čelí výzvám a jak jejich činnost podpořit. Témata studia naleznet "https://ksos.fhs.cuni.cz/KOS-150.html"] , nebo ve struktuře a studijních plánech [ URL "h ksos.fhs.cuni.cz/KOS-98.html"] .  Chcete vědět, k čemu vám studium bude? Přečtěte si také příběhy absolventů, [ URL "https:/ ksos.fhs.cuni.cz/KOS-183.html"] které ukazují, jak jim studia pomohla uplatnit se nejen ve ****************************************************************************************** * Literatura ****************************************************************************************** Antikomplex (2016). Divadlem ke změně. Praha: Antikomplex. Boal, Augusto. The Theatre of the Oppressed. New York: Urizen Books, 1979. Republished by in New York/London in 1982. Boal, Augusto. Games for Actors and Non-Actors. New York: Routledge Press, 1992, Boal Augusto (1995). The Rainbow of Desire. London: Routledge. Boal Augusto (2001). Hamlet and the Baker´s Son; m life in theatre and ppolitics. London: Clark, Jude (2009). Acting up and speaking out: Using Theatre of the Oppressed and collect as alternative research methods and empowerment tools in work with girls, Agedna, 23:79, 4 Christensen, M. Candace (2014). Engaging Theatre for Social Change to Address Sexual Viole Campus: A Qualitative Investigation. British Journal of Social Work 44, 1454–1471. Desai, Shiv, R. (2017). Utilizing Theatre of the Oppressed Within Teacher Education to Cre Teachers. Multicultural Perspectives, 19, 4, 229–233. Giesler, Mark, A. (2017). Teaching Note – Theatre of the Oppressed and Social Work Educati the Practice Classroom. Journal of Social Work Education, 53, 2, 347–353. Marín, Christina (2007). A Methodolgoy Rooted in Praxis: Theatre of the Oppressed (TO) Tec as Arts-Based Educational Research Methods. Youth Theatre Journal, 21, 1, 81–93. Moree, Dana & Benyovsky, Selma (2019). Institutions and Disadvantaged: Intervention or Opp of the Oppressed at the Universities. Orbis Scholae, 13. doi 10.14712/23363177.2019.21 Moree, D., Vávrová, T. & Felcmanová, A. (2017). Blue or red, why do categories attract? Ur 498–509 DOI 10.1007/s11256-016-0396-3. Salvador Eduardo (2014). Legislative Theatre: Arto for Community Conflict Resolution. From Journal of Conflictology, 5, 3 – 12. Schroeter, Sara (2013). “The Way it Works” doesn´t: Theatre of the Oppressed as Critical P Counternarrative. Canadian Journal of Education, 36, 4, 394–415. Wrentschur, Michael. Forum Theatre as a Participatory Tool for Social Research and Develop Reflection on “Nobody is Perfect” - A Project with Homeless People. In Cox Pat, Geisen Tho Roger (eds.). (2008). Qualitative research and social Change. United Kingdom: Palgrave Mac 1 Anglický originál: „if the actor can become a sick person, the sick person can in turn b actor“. Augusto Boal, The Rainbow of Desire, strana 39 2 https://kuringa.de/en/home-2/ [ URL "https://kuringa.de/en/home-2/"] 3 https://cardboardcitizens.org.uk/ [ URL "https://cardboardcitizens.org.uk/"] 4 https://kdivu.ped.muni.cz/ [ URL "https://kdivu.ped.muni.cz/"] 5 www.dvenatreti.cz [ URL "http://www.dvenatreti.cz"] 6 https://youtu.be/KnI2gFgIqXE [ URL "https://youtu.be/KnI2gFgIqXE"]